Bir kavline göre Abdullah b. Abbas ve İkrime başta olmak üzere bazı İslam ulemasına göre, Kur’an-ı Kerim’in Levh-i Mahfuz’dan gök semasına toptan indirildiği mübarek gecenin Berat gecesi olduğunu bizzat haber veren âyet-i kerimeler (Duhân, 44/3-5) ve bu doğrultudakı tefsirler, Beraat gecesinin Kur’an’daki temelini teşkil eder. Beraat gecesinin haram/hürmetli aylardan Şaban ayında olması ve haram ayların Kur’an’da (Tevbe, 9/36-37) zikredilmesi itibariyle, aidiyet noktasında da Berat zımnen Kelamullah’ta zikredilmiş olmaktadır. Beraat gecesinin sünnetteki temeline gelince… Esasen Berat gecesinin mübarekiyet, kutsiyet ve hususiyetini öncelikle ve bizzat Peygamber Efendimiz (sas) onlarca hadisiyle haber vermektedirler. İşin dayandığı hakikatin özü de budur ki ileride yeri geldikte bu hadis-i nebevîler zikredileceklerdir.
İbn Receb el-Hanbelî: “Şaban ayının ortanca gecesinin fazileti hakkında çeşitli hadis-i şerifler mevcuttur ki üzerlerinde ihtilaf edilmiştir. Birçok ulema bunları zayıf olarak nitelerken, İbn Hibbân bunların bazılarının sahih olduğunu ortaya koymuş ve bunları Sahih’inde tahriç etmiştir.” demiştir. Esasen sadece İbn Hibban değil, daha pekçok muhaddis, müfessir ve müçtehid tarafından sahih veya hasen olarak kabul ile eserlerinde kullanılmışlardır. Mevzu hadislerin sahihlere herhangi bir zararının olmayacağı, zayıfların ise sahih hadislerin yanında bilakis manalarını güçlendirme adına ikinci dereceden katkı sağlayacağı aşikardır. Kaldı ki Beraat gecesini faziletli kılan bir diğer unsur da içinde bulunduğu Şaban-ı Şerif ayıdır. Şaban-ı Şerif’in faziletine dair bütün hadis-i şeriflerden, Berat gecesinin de bu ayda olması itibariyle nasibi vardır, istihkakı sözkonusudur; fakat biz onlardan hiçbirini buraya almaya ihtiyaç duymadık.
Binâenaleyh geçen ayet ve gelen hadis-i şeriflerde haber verilen olağanüstü hadiseler ve ilahî ihsanlar sebebiyle Berat gecesi mübarek ve mukaddes bir gece olmaktadır hükmü tebeyyün etmiştir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder