Berat gecesi, kaderden bir gecedir; her önemli işin hikmetli bir şekilde ayrımı ve tasnifi yapılır. Semavi kelam: “Biz o (Kur’an)ı leyle-i mübârekede indirdik.” buyurmaktadır. “Mübareke, hayrı çok demektir. Çünkü Yüce Allah bu gecede kullarının menfaatlerine ait işler hazırlar ki yalnız Kur'ân'ın inzali olsa yine yeterdi. Amma niçin gece indirildi. “İnnâ künnâ münzirîn.” Çünkü biz münzir idik, yani inzar yapıyorduk, inzar edecek uyarıcı bir peygamber gönderiyorduk. Demek ki Peygamber'in inzarı sıdk ile yapılması için ilk önce onu kendi nefsinde duyması hikmetin gereği idi. Buna da en yaraşan gece olması idi. Gecenin mübarekliğine gelince “fîhâ yüfragu küllü emrin hakîm” her hikmetli iş o gecede ayırt edilir. Her hikmetli, önemli iş veya her muhkem, sağlam olması gereken işler onda yani o gecede ayrılıp tedbir ve dağıtımı yapılır. İcra edilmek üzere özel olarak ayrılır, yazılır.”
Abdullah b. Abbas’ın azatlı kölesi İkrime de, “O gece her hikmetli iş ayırd edilir.” mealindeki ayette anlatılan gecenin, Şaban ayının onbeşinci (Berat) gecesi olduğunu söylemiştir. Allah Teala o gece senenin bütün işlerini gözden geçirir; hazırlar. Hayattan, ölüme gidecekler yazılır. Allah’ın evini (Kâbe’yi) hac ziyaretine gidecekler belirlenir. Bunların sayısında ne bir artma olur, ne de bir eksilme.
Berat gecesinin sene-i devriyelerinde demek ki “tefrîk-ı küll-i emrin hakîm” yapılmaktadır. Bazı müfessirlere göre Berat gecesine işaret eden “O, öyle bir gecedir ki her hikmetli iş tarafımızdan bir emir ile, o zaman yazılıp belirlenir.” âyetine verilen mealler doğrultusunda şunlar da tamamlayıcı birer mana parçaları olarak ifade edilmiştir: Her hikmetli iş, her muhkem emir, tarafımızdan bir emirle o mübarek gecede ayırd edilir, o zaman yazılıp belirlenir. Katımızdan bir buyrukla her hikmetli işe o gecede hükmedilir. Hikmetli iş, yani hiçbir yanlışı olmayan, kesinleşmiş, önlenmesi mümkün olmayan işler, icraatlar, tasarruflar, takdirler.
Allâme Yazır der ki: “Tarafımızdan bir emir olarak” yani "Hakim emir"den maksat, doğrudan doğruya Allah'tan olan şeylerdir. Yahut tarafımızdan emir ile ayırt edilir. Veya “enzelnâhü” fiilindeki zamirden haldir, yani o Kur'ân'ı tarafımızdan bir emir, bir ferman olarak indirdik. “İnnâ künnâ mürsilîn” Çünkü biz peygamberlik veriyorduk. Ki Resulün, elçinin elinde alamet olmak üzere bir emirname, bir ferman bulunması lazım gelir. O Peygamberlik ne için? Rabbından bir rahmet olmak üzere ki Hz. Muhammed'in peygamberliği alemlere rahmettir. İnzar da onun içindir. Gerçekte O öyle işitici, öyle bilicidir. Mazlumların, muhtaçların feryatlarını işitir, ihtiyaçlarını bilir.”
Berat gecesi, her önemli işin hikmetli bir şekilde ayrımı ve seçimi yapılır, evet. Kimin emri ile? Allah’ın. Kimler tarafından, mele-i a’lânın kâtip melekleri tarafından. O halde demek ki göklerötesi mâna âleminde cereyan eden esrarengiz bir toplantı var; ve bu toplantıya katılan melekler tarafından ilâhî buyruklar defterlere geçirilir, geriye dönüşü mümkün olmayan kesin bir şekilde kaydedilir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder