Berat Gecesi, Kadir gecesi kutsiyetindedir: “Her hikmetli iş tarafımızdan bir emir ile, o mübarek gece zaman yazılıp belirlenir.” âyeti ile Berat gecesine Kadir gecesi kutsiyeti çalınmaktadır. Üstad Bediüzzaman Hazretleri: “Bu gelen gece olan Berat Gecesi, bütün senede bir kudsî çekirdek hükmünde ve beşerin mukadderatının programı nev'inden olması cihetiyle, kadir gecesinin kudsiyetindedir.”demiştir. Demek ki: Berat gecesinde, beşerin kader programı nev’inden bir İlahî icraat yapıldığı için, bu gece Kadir gecesi kudsiyetindedir; ve bütün senenin bir çekirdeği hükmündedir, nasıl ki çekirdekten kocaman bir ağaç zuhur ediyor ise, öyle de o bir gecelik yapılan programdan bir senelik her türlü hikmetli hadiseler tezahür etmektedir. Değinildiği üzere Kadir gecesi ile Berat gecesi arasında hem Kur’an’ın indirilmesi, hem de kaderlerin takdiri zaviyelerinden adeta bir takvimin iki tarafı, yahut bir sürecin iki aşaması şeklinde bir vazife ve o vazifeye bağlı olarak kutsiyet paylaşımı vardır. Bu sebepledir ki Berat ikinci bir Kadir gecesi hükmündedir. Ne var ki Kur’an’ın indirilişi tamam olmuş bitmiş bir iştir ve bu geceye ziyadesiyle kutsiyet armağan etmiştir. Bir yıllık programın çıkarılması ise her Berat gecesi mele-i a’lada taraf-ı ilahiden bir buyrukla yapılagelmeye devam eden lâhûtî bir toplantıdır, karar mercii bir meclisin toplanmasıdır.
Berâât kandilinin kadir gecesi kudsiyetinde olduğunu bildiren Bediüzzaman Hazretleri, bir başka yerde ise “Mi’rac gecesi ikinci bir Kadir gecesi hükmündedir.” demektedir. Zâhiren ilk bakışta çelişkili gibi gözüken bu iki ifade arasında esasen herhangi bir tenakuz olmasa gerektir. Zira Mi’rac gecesinin ikinci bir Kadir gecesi hükmünde olması mutlak ve umumî bir mazhariyet iken, Berat kandilinin Kadir gecesi kudsiyetinde oluşu “bu gecede kader programı nev’inden bir İlahî icraat yapılması” şeklinde bir irtibat ile mukayyet ve hususî bir mazhariyet birlikteliği söz konusudur. Ayrıca Mi’rac gecesi için “Kadir gecesi hükmünde”, Berat gecesi için ise “Kadir gecesi kudsiyetinde” ifadelerinin seçilmiş olması da önemli bir ayrımı ve farklılığı işaretlemektedir.
Evet Berat, Kadir gecesinden sonra en faziletli gecedir. “Said b. Mansur, Ebu Ma’şer’den; o da Ebu Hâzim ve Muhammed b. Kays’tan; o da Ata b. Yesar’dan rivayetle, Atâ şöyle demiştir: “Kadir gecesinden sonra Şaban ayının orta (Berat) gecesinden daha faziletli bir gece yoktur. O gecede Allah Teala dünya semasına tenezzül buyurur ve bütün kullarını affeder; ancak müşrik, müşâhin (kindar, hasetçi, düşmanlık güden, münakaşacı, kavgacı kişiler) veya akrabalık bağlarını kesmiş kimseler hariç. Ey bu gecede ateşten hürriyete kavuşturulanlar! Müjdeler olsun, afiyet olsun size bu büyük mihnet. Ve ey bu gecede ecr-i ilahîden kovulmuş olanlar! Allah musibetinizi tedavi etsin; çünkü bu gerçekten büyük bir musibettir.”
Beraat Gecesi ile Kadir Gecesinin vuslatı, birlikteliği olabilir. Duhan suresinde geçen, Kur’an’ın inzal edildiği ve içinde her hikmetli işin tayin ve tasnif edildiği “mübarek gece”yi –Cumhurun Kadir gecesidir icması mahfuz- Beraat gecesi olarak yorumlayan hatırı sayılır bazı müfessirlerin ve din büyüklerinin mezkur tercihleri, tefsirleri ve telakkileri, elbetteki yüzdeyüz hakikatsiz olamaz, olamazdı. Diğer bir husus da, pekçok İslam ulemasının görüşbirliği halinde beyanlarının nihai cümlesi de şudur ki: “Hakiki Kadir gecesi, bütün senenin günleri içerisinde dolaşıp durmaktadır.” İşte bu görüşe istinaden Allâme M. Hamdi Yazır da: “Kadir gecesi, sene içinde dönen gizli bir gece olduğuna göre bu büyük olayların hepsi birer Kadir gecesine tesadüf etmiş olması, bütün ihtilafı ortadan kaldıracak olan en güzel bir şekil olmuş olur.” demiştir.
Dolayısıyla biz de buna göre Beraat gecesinin de Kadir gecesinin mübarekiyetinden bir nasibi olmuş olabilir diyebiliriz. Daha doğrusu her ikisinin aynı gecede vuslatı yaşanmış olabilir. Eğer Şaban’ın ortanca gecesi, o yılın Kadir gecesine tevafuk etmiş ise, bir defalığına da olsa Kadir gecesinin esrarına mazhar olmuş olur ve “her hikmetli işin belirlendiği, yazıldığı hüküm gecesi” hükmünü tebeî olarak almış olabilir. Bu suretle aslen ve bizatihi Kadir gecesinin sahip olduğu bu fazilet, zıllen ve lizatihi Beraat gecesine de sirayet etmiş denebilir. Sözkonusu “hikmetli işlerin yazıldığ gece” hakkındaki ayet, hakikatte senenin bütün günleri içinde gizlenmiş bulunan ve sürekli hareket halindeki Kadir gecesine doğrudan ait olmakla beraber, tevafuk ettiği geceleri de cüz’î ve zıllî planda şerefyab ve serfiraz kılmaktadır. Allahü a’lem.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder